Mensen een duwtje in de goede richting geven
Hoe ga jij om met gedragsverandering binnen je organisatie?
Denk maar eens aan al die keren dat mensen tegen je hebben gezegd dat je iets zou moeten of moest doen. Heb je er ook een hekel aan als iemand aan je hoofd zeurt? Het gevoel onder druk gezet te worden om dingen tegen je wil te doen, vind je vervelend. En, zo blijkt, andere mensen vinden dat ook. Zodra je het met mensen hebt over gedragsverandering, zetten ze gelijk hun stekels op. Maar als je vraagt waarom ze zouden willen veranderen, zou je wel eens veel, veel meer kunnen bereiken.
Hoe heb je meer succes met gedragsverandering in je organisatie?
Laat de medewerkers hun eigen beweegredenen zoeken om te veranderen. Als je gedrag van anderen wilt veranderen, moet je voorkomen je ideeën op te dringen of hen met zogenaamde feiten te confronteren. Je kunt beter vragen of ze hun eigen, individuele redenenen om te veranderen willen bedenken.
Gedragsverandering lukt alleen als we zien wat het ons oplevert of zien wat we missen als het niet lukt. De kans dat mensen met succes veranderingen in hun leven realiseren is als ze niet alleen goede, maar ook belangrijke redenen hebben om te veranderen. Dus niet omdat een ander het zegt!
Als je je eigen gedrag wilt veranderen, ontdek dan je eigen persoonlijke redenen
Uit wetenschappelijk onderzoek van Barbara Müller blijkt dat het hebben van je eigen persoonlijke redenen belangrijk is om daadwerkelijk je doel te behalen.
Wat je graag zou willen veranderen, weet je vaak wel. Er is een doel, maar waarom wil je het eigenlijk precies veranderen? Je kunt vast nu wel gelijk een paar redenen opnoemen, maar hoeveel aandacht heb je daar werkelijk aan besteed?
De eerste stap naar gedragsverandering in 5 minuten
Aan de slag met een kleine interventie, maar wel een invloedrijke. Pak een vel papier of open een nieuw document op je computer en maak 2 kolommen. Boven de ene kolom zet je voordelen van ……(zet hier je doel) en boven de andere kolom zet je nadelen van niet………( zet hier je doel)
Aan de ene kant schrijf je zoveel mogelijk positieve redenen, voordelen en nuttige kanten als je verandert (je doel bereikt). In de andere kolom noteer je alle keerzijdes, risico’s, problemen en nadelen van als je het niet zou doen, als je hetzelfde zou blijven. Het mooiste is dat het opschrijven van je redenen je maar vijf minuten kost. Uit het onderzoek komt dat 5 minuten het meest effectief is. Nogmaals vijf minuten is genoeg!
Hoe persoonlijker je lijst met redenen om te veranderen, hoe groter de kans dat je je doel niet het oog verliest. Je hebt nu ook gelijk je eigen motivatie oppepper die je ook helpt om keuzes te maken. Je bent de vorige keuze die je hebt gemaakt en je wordt de volgende keuze die je maakt.