arrow_drop_up arrow_drop_down
29 augustus 2016 

Angst als motivator

In 2014 wilde ik graag als spreker op het podium staan en mensen inspireren en motiveren. Ik had als trainer al 12  jaar ervaring. Alleen ik had nog nooit op een podium gestaan voor grote groepen. Behalve als de boze wolf toen ik 11 jaar was in een toneelstuk op de lagere school. Doordat ik zelf in 2014 een event organiseerde, kon ik voor het eerst voor 200 mensen mijn verhaal doen. Ik gaf mezelf een podiumplek ook al had ik nog helemaal geen ervaring.  Het was een stap dichterbij mijn doel. 

Afgelopen juli, 2 jaar later, werd ik Keynote Spreker op het jaarlijkse MPI event. MPI is een vakvereniging voor mensen met een passie voor de Meeting & Event Industrie. Ik had de Keynote challenge gewonnen van de 100 sprekers was ik nummer 1 geworden. Dat was super. Na mijn presentatie was er een kort interview. Ik kreeg de vraag: ‘Waar heb je angst voor?’ Het eerste wat naar boven kwam was om mezelf kwetsbaar op te stellen. Ik wil de ander niet teleurstellen, want stel je voor dat ik niet goed genoeg ben. De angst voor afwijzing. Ik ken die angst, alleen in plaats van angst voor de angst is de angst voor mij een motivator geworden. Het maakt mezelf bewust wat ik aan het doen ben.

We kennen het allemaal. De angst om te falen, angst voor afwijzing, bang dat we gewoon niet genoeg – angst is een rode draad in ons leven. Alleen hoe gaan we om met die angst?  Angst kan ons namelijk ook gevangen houden.

Er is ook een ander manier om met angst om te gaan, het ons ook helpen om doelen te bereiken en verlangens te realiseren. Als je de angst onder ogen ziet, kan angst jouw ultieme motivator geworden.

Hoe zorg je dat angst je motivator wordt? Hoe wordt angst jouw bondgenoot en niet je vijand?

Hier zijn 4 tips om te stoppen dat angst  je controleert en hoe je angst kunt gebruiken om je doelen te bereiken:

1. BEPAAL OF JE DOEL ECHT JE DOEL IS

Vraag jezelf af wat  er gebeurt als het niet lukt door je angst.  Is dat erg of niet? Dit zal je helpen te ontdekken of het bereiken van een specifiek doel echt een “must” is. 

Stel dat ik niet had meegedaan met de Keynote Challenge, omdat ik dacht dat ik nog niet goed genoeg was. Zou ik daar aan het einde van mijn leven spijt van gehad hebben. Vraag jezelf af, ‘wat als…?’

2. ERKEN DE EXCUSES

Het is gemakkelijk om onze hoop, verlangens en dromen opzij te duwen. Wij maken excuses: er is te weinig tijd, te weinig kennis, niet genoeg geld. Ik heb een gezin, ik ben gewoon te druk. We verbergen ons achter die excuses. Waarom? Omdat ze veilig zijn, alleen excuses zorgen voor stilstand. Dus erken en herken je excuses, vraag jezelf af of ze echt waar zijn. 

3. PIJN BRENGT EEN WAARDEVOL INZICHT

De meest pijnlijke ervaringen kunnen je helpen om te ervaren wat je wilt en wat je niet wilt in het leven. Mislukking, teleurstelling, dead-ends – deze kunnen allemaal gebruikt worden als een middel om te reflecteren en te zeggen: ‘Dit werkte niet. Het was niet de juiste manier. Dus wat wil ik echt? ‘Vergeet niet, we zijn gebouwd om aan te passen. Dus omarm deze sterkte en gebruik elke ervaring als een hulpmiddel om meer over jezelf te leren.

4. DE KUNST VAN EEN FLEXIBELE MINDSET

Mensen geven vaak op wat ze willen omdat ze geloven dat het bereiken van hun doel buiten hun capaciteiten ligt. Maar de meest succesvolle mensen stimuleren een flexibele mindset. Ze denken niet aan hun capaciteiten als iets vast, maar eerder als flexibel. Wanneer zij geconfronteerd worden met een tegenslag, proberen ze een andere manier. Ze kiezen voor een nieuwe strategie en gebruiken de ervaringen als unieke informatie. Ze blijven zoeken naar een oplossing en vragen zich af waar de angst overgaat.  Hetzelfde blijven doen op andere manieren, leidt niet tot fundamentele verandering. De meeste doorbraken zijn het gevolg van de kunst om anders naar zaken te kijken: open, nieuwsgierig en enthousiast. Onze diepste overtuigingen over de ‘werkelijkheid’ onderzoeken en onze angst gebruiken als ingang.

 

 

 

 

 

Over de schrijver
Reactie plaatsen